Inpraxis børnekonference 2026: Børn og traumer
Børn og traumer - kritisk inspiration og fornyelse
Mandag d. 2. februar 2026 kl. 9-15.30, Helsingør
Vi gentager succesen med vores årlige børnekonference – denne gang med fokus på børn og traumer. Gå ikke glip af nye perspektiver og praksisformer.
Traumebegrebet har i de senere år fået en markant plads i arbejdet med børn i udsatte livssituationer. Det har åbnet for nye forståelser og konkrete handlemuligheder i praksis.
Men hvordan kan vi fortsat udvide og forfine vores tilgange til børn, der har oplevet voldsomme og potentielt traumatiserende hændelser? Er der sider af traumebegrebets udbredelse, vi bør forholde os kritisk til? Og hvad kan vi vinde ved at bruge begrebet mere præcist og nuanceret?
Oplægsholdere
- Karen-Inge Karstoft, forfatter, forsker og professor i epidemiologi ved Københavns Universitet
- Kasper Hanghøj, psykolog og familieterapeut
- Thilde Westmark & Anne Stærk, psykologer og partnere i Inpraxis
Dagen udfolder sig i krydsfeltet mellem forskning, faglig viden og praksis – med fokus på, hvad der reelt gør en forskel i arbejdet med børn og unge. Kom og bliv inspireret til nye perspektiver, flere nuancer og styrket praksis.
Hvad mener vi egentlig, når vi taler om traumer?
Karen-Inge Karstoft
Traumebegrebet bruges i dag bredt, med tydelige aftryk i både litteraturen, den offentlige debat og på sociale medier. Definitionen af, hvad vi egentlig mener med ordet ”traumer” er uskarp og nogle gange udfyldende, og der er ikke nødvendigvis overensstemmelse mellem den betydning forskellige fagfolk og lægfolk lægger i begrebet. I dette oplæg vil Karen-Inge Karstoft undersøge betydningen af, hvordan vi definerer et traume, og give et forskningsmæssigt indblik i, hvad vi egentlig ved om forekomsten af potentielt traumatiserende begivenheder og traumereaktioner med særligt fokus på feltet omkring børn og unge. Ligeledes vil oplægget åbne for kritiske perspektiver omkring, hvordan italesættelsen af traumer og traumatisering har betydning for det konkrete arbejde i praksis herunder både forventninger til og planlægning af behandling.
At se med, men også ud over traumer – børn, kontekster og heling
Thilde Westmark & Anne Stærk
Det kan være fristende at bruge traumer som den hurtige forklaring på børns vanskeligheder: “Han reagerer sådan, fordi han er traumatiseret.” Men hvad risikerer vi at overse, hvis vi for hurtigt låser os til én forståelse? Thilde og Anne tager afsæt i den systemiske tilgang, fordi den netop tilbyder betydningsfulde udsigtspunkter til arbejdet med børn og unge, der har levet et liv med svære og voldsomme erfaringer. Hvor narrativ praksis og andre retninger har taget traumebegrebet til sig, har det interessant nok ikke haft samme gennemslagskraft i den systemiske tilgang. Børn og unges voldsomme oplevelser skal tages alvorligt, men fra et systemisk perspektiv er det samtidig vigtigt at udvide blikket og inddrage:
- Praksisformer, der rækker ud over terapeutiske og individuelle behandlingsforløb
- Heling og udviklende kontekster som faglige ledetråde
- En relationel og eksistentiel forståelse af børns udvikling
- At se med det enkelte barn – frem for på barnet
Thilde og Anne forbinder teori med praksisnære fortællinger fra arbejdet med børn og unge med svære livserfaringer. De deler eksempler fra arbejdet med børn i skoler, opholdssteder og anbringelser – og trækker blandt andre på inspiration fra Søren Hertz, Bruce Perry, Robin May Schott og Per Are Løkke.
Når børn og unge gør modstand mod traumer
Kasper Hanghøj
Virkeligheden gør modstand – og det gør nogle børn og unge også. Som sociologen Bruno Latour formulerer det: “Reality is that which resists – it is what we bump into.” Kasper udforsker nogle af de steder, hvor de børn og unge, han møder, netop yder modstand til traumebegrebet. Ikke som en afvisning af traumer, men som en nuancering. Med udgangspunkt i eksempler fra sin praksis dykker Kasper ned i disse væsentlige aspekter af arbejdet med børn, unge og traumer:
- Hierarkisering af viden: Hvordan kan traumet som rammeforståelser forme vores blik og handlemuligheder?
- Tid og fortælling: Hvordan åbner traumebegrebet både for mening og forenkling i arbejdet med børn og unge?
Kaspers oplæg er tæt forbundet til hans praksiserfaringer, men også med inspiration fra den australske professor Nick Haslams begreb concept creep. Det understreger, at traumebegrebet gradvist er blevet bredere og mere inkluderende – med både gevinster og faldgruber.
Praktiske oplysninger
Tid: Mandag d. 2. februar 2026 kl. 9-15.30.
Sted: Helsingør, nærmere lokation oplyses senere.
Deltagere: Konferencen er relevant for en bred gruppe af fagfolk, der arbejder med børn, og unge.
Pris: 2450 kr. ex moms inkl. forplejning. Nuværende inpraxis kursister: 1995 kr., ex moms og inkl. forplejning. Ved tre eller flere fra samme arbejdsplads gives 10 procent rabat. Ved 10 fra samme arbejdsplads gives 25 procent rabat. Dog kun en type rabat.
Tilmelding
Tilmelding: Via hjemmesiden. Først til mølle - tilmeldingen er bindende.