Inpraxis: systemisk og narrativ kommunikation og processtyring

Partnere

Mai Juul Andersen

 
 

”Når vi møder mennesker med nysgerrighed, åbner verden sig på nye måder. Jeg er især optaget af det der forbinder os som mennesker - i familier, i institutioner og organisationer - og på tværs. Vi lever, tænker og arbejder i sammenhænge og derfor opstår ingen udfordringer i et vakuum. Jeg søger at understøtte møder mellem mennesker, hvor tvivl kan rummes, perspektiverne blive flere, og tyngden mindre”

Mai Juul Andersen er cand.psych. fra Københavns Universitet og autoriseret af Psykolognævnet. Med mangeårig erfaring som både medarbejder og leder på tværs af børne- og ungeområdet har hun arbejdet i PPR, på familiecenter, døgninstitutioner, behandlingsskoler og skolefraværsteams. Som selvstændig psykolog har Mai løst opgaver inden for supervision, undervisning og længerevarende udviklingsprocesser i organisationer – særligt organiseringer omkring børn i komplekse og svære situationer. Herudover varetager Mai opgaver som VISO-specialist og er ekstern lektor på Københavns universitet.

 

Mai arbejder med et bredt spektrum af opgaver inden for supervision, undervisning, organisationsudvikling og terapi, blandt andet:

  • Undervisning og læringsforløb

  • Supervision af personalegrupper omkring børn, unge og familier.

  • Terapi med børn, unge og deres familier

  • Organiseringspraksisser og interventioner omkring problematisk skolefravær

  • Komplekst arbejde omkring udsatte og traumatiserede børn og unge (VISO)

  • Udvikling af brugbart samarbejde i tværgående organiseringer

  • Lederudviklingsforløb og ledersparring

Mai er særligt optaget af: 

  •  At udvikle kommuners arbejde med skolefravær og skoletilhør – og ikke mindst den kompleksitet, der præger arbejdet med børn der er faldet ud af skolerne

  • At samle på de bedste ideer fra narrative tanker, systemisk teorigods og mentaliseringsinspirerede faglige trædesten og bruge dem på kreative måder

  • At udvikle anderledes måder ,hvorpå vi sammen kan låse op for fastlåste systemer, særligt når forståelseskløfter ind imellem spænder ben for udvikling af brugbart samarbejde på tværs af vores organiseringer

  • At styrke de professionelles faglighed på måder, der giver grobund for et kvalificeret, systematisk og kreativt samarbejde med og omkring børn, unge og familier

  • Metodeudvikling inden for familiebehandling og terapi

Publikationer, video og podcasts

  • Printz, C. og Juul Andersen, M. (2024). Skolefravær - forståelser og handlemuligheder. Forlaget Frydenlund.

  • J. Andersen, M; Stockholm, M; Bertelsen, L & Sørensen, S (2019) USTART: Udviklingsstart til børn og unge med skolevægring i Hvidovre kommune i: Skolens Fraværende Børn – årsager og indsatser. DAFOLO

  • Printz, C; & Juul Andersen, M (2017) At bringe hverdagen ind i konsultativt arbejde - Videoobservation som metode" Pædagogisk Psykologisk Tidsskifte 5/6  

  • Brinkmanns Briks september 2023, om børn der ikke kommer i skole: Lyt med her


Mai Juul Andersen kan kontaktes på
mai@inpraxis.dk og +45 42 15 88 55