inpraxis
Inpraxis: systemiske og narrative kommunikation og processtyring

Strøtanker

Mobning og interventioner

Lakmustesten for interventioner på skoler omkring mobning er: Har vi lyst til at gøre det på lærerværelset?

Efterårets pitstop med Stine Kaplan Jørgensen var spækket med interessante pointer og skarpe formuleringer. Hun beskrev, hvordan mobning kan ses som sociale processer kørt af sporet. Derfor er det vigtigt med et blik for kulturen og de mekanismer, der opretholder mobningen. Vi må styre udenom personudpegninger og istedet overveje de mange forskellige interventionsflader, vi har som professionelle. Hvordan kan vi som professionelle voksne bruge vores magt til at dreje på mekanismerne, så der sker en opløsning eller forstyrrelse af de etablerede mønstre? Selvom vi som prof. mærker et handlekrav, er det vigtigt, at vi bruger tid på grundige overvejelser og undersøgelser. Som Kaplan sagde: Hold øje med hvad det, du gør, gør! Og husk altid, at vores tiltag risikerer at gøre det værre - også selvom vi har de bedste interventioner. Har I ikke haft lejlighed til at høre hende, så skynd jer at gøre det. Vi glæder os til at bruge hendes pointer fremover og inviterer hende gerne til inpraxis igen.

Stine Kaplan har lavet en ph.d. om emnet omkring mobning og interventioner. Her er der link til et sammendrag af hendes afhandling: http://www.alleforenmodmobning.dk/wp-content/uploads/2016/11/Resume-af-afhandlingen.pdf 

Iben Ljungmann